L’escola Arc Iris és una escola pública i municipal situada a Hora, un barri de Barcelona, composta d’una línia per curs, i format per educació infantil i educació primària.
L’escola està en funcionament des de fa 67 anys. Antigament era una escola especial per nens amb problemes respiratoris. La infraestructura d’aquesta escola era fa molts anys, una casa del comptable de l’ajuntament de Barcelona.
El seu projecte educatiu contempla una sèrie d’idees que defineixen la línia que segueix l’escola. És una escola acollidora, familiar i propera que vetlla per la formació integral de la persona, per altra banda és una escola potenciadora dels llenguatges tan verbal, corporal, científic, musical i fins i tot visual i plàstic. Està immersa en un entorn natural ric en varietat, el qual estimula i determina en gran manera la pràctica educativa. També s’ha de dir que és una escola innovadora, cohesionadora, ja que transmet un sentiment de pertinença al nostre país. Es pot definir també com una escola inclusiva ja que atenen a tot l’alumnat respectant les seves diferències i les seves necessitats. És una escola sensible als esdeveniments de caire científic, social o cultural i pedagògic del seu entorn, i per últim dir que és una escola participativa.
Uns dels projectes que em van cridar l’atenció, és un projecte que tenen amb el Senegal, on durant l’any (des de fa quatre anys) s’escriuen intercanviant cartes. Els alumnes de Barcelona escriuen es castellà, i els de Senegal contesten en anglès. El primer any va haver-hi un intercanvi de dibuixos, el segon de cançons, el tercer de contes, i aquest any de jocs. En aquest projecte també inclouen cada vegada que envien cap allà les seves cartes, una caravana solidària on aquesta la omplen de material escolar i informàtic.
Un dels projectes que també es duen a terme és la radio. Tenen una sala de ràdio, i cada dijous a les 12:00 retransmeten el programa. Fan la retransmissió la meitat del grup classe. Les tasquen de les quals desenvolupen el programa és: l’agenda, notícies importants, aniversaris i el tot si val, que fa referència a enigmes, poemes, acudits, etc. Aquest projecte es duu a terme des de fa set anys, ja que abans de la ràdio feien una revista que es deia el Reglet.
Un altre projecte a destacar és el de la meteorologia on els alumnes de cinquè. Consisteix en la observació del temps, cada dia, a les onze del matí, i el que han d’observar és la boira, la contaminació, els núvols, la direcció del vent i l’Estat del temps. Tots aquests aparells es troben situats en una caseta de fusta que tenen ben guardada a l’aire lliure.
Per últim un projecte a destacar és el projecte del medi ambient, que el que volen aconseguir amb aquest projecte és que els infants descobreixin la riquesa natural del seu entorn immediat, que aprenguin a respectar i estimar la natura i a actuar a favor d’un desenvolupament sostenible, que aprofundeixin en el treball d’observació directa, d’experimentació i de recerca i per últim que coneguin i estudiïn els espais verds com elements d’equilibri ambiental. Els alumnes estan en contacte amb el medi natural a través d’activitats com jardineria, l’hort, les tortugues ( com espècie protegida) i fan dues hores per setmana la classe a l’aire lliure, en els seus preciosos jardins,
Una frase que fa referència a aquest projecte i que em sembla molt interessant és: Tenim el compromís de transmetre i ensenyar que “el medi ambient ho és tot, hi ha un sostre existencial i és precís que tots ens comprometem fent accions sostenibles, accions duradores”.
Per acabar aquest informe, personalment haig de destacar unes coses que em va cridar molt l’atenció.
Primer de tot la infraestructura de l’escola, té unes instal·lacions Increibles, el menjador de l’escola sembla un restaurant, consta de 6 jardins els quals cada dia els toca jugar en un diferent. Tenen una caseta de fusta per nines i joguines a la disposició dels nens, tenen tortugues terrestres, una pista de futbol i una altra de bàsquet. Disposen d’un magatzem de teatre i jocs on hi podem trobar patins, pilotes, xanques, cordes, etc. Un altre fet rellevant i per mi molt important és que des de primer de primària els alumnes fan conferències davant de tota l’escola per introduir-los al món real, el fet de parlar en públic, i és increïble com parlaven i ens explicaven els seus projectes els nens de cinquè.
Per últim un aspecte que em va resultar interessant va ser que per donar el senyal de que ha acabat l’hora de classe no ho fan amb un timbre sinó amb música.
Els codis QR
Fa 11 anys
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada